Ο θόρυβος, μια από τις σύγχρονες μάστιγες της εποχής μας.
Ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία -σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες
εκτιμήσεις της ∆/νσης DG XI της Ευρωπαϊκής Ένωσης- ενοχλεί το 20-25%
περίπου του πληθυσμού των ανεπτυγμένων κρατών της ∆υτ. Ευρώπης, ενώ
το 19% του συνολικού πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (περίπου 67
εκατ.) ευρίσκεται σε περιοχές με υψηλές στάθμες θορύβου.
Ο οδικός θόρυβος θεωρείται ως η πλέον ενοχλητική πηγή θορύβου για τον αστικό
πληθυσμό και ειδικά ο θόρυβος από τις Μοτοσικλέτες και τα μοτοποδήλατα.
Οι περιοχές με πρόβλημα υποβάθμισης του ακουστικού περιβάλλοντος είναι
όλες οι αστικές περιοχές της χώρας αλλά κυρίως η περιοχή της Πρωτεύουσας
που είναι συγκεντρωμένο περίπου το 40% του πληθυσμού, το 35% της βιομηχανικής
και βιοτεχνικής δραστηριότητας και το 70% των Υπηρεσιών της Ελλάδος.
Βάσει των μέχρι τώρα μελετών και μετρήσεων του ΥΠΕΧΩ∆Ε, ένα ποσοστό
περίπου 23% του πληθυσμού του ∆ήμου Αθηναίων, ζει σε απαράδεκτα
υψηλές στάθμες κυκλοφοριακού θορύβου. [Ισοδύναμη ενεργειακή μέση
ηχοστάθμη Leq > 72 dB(A)].
Οι στάθμες θορύβου αιχμής [Lmax dB(A)] κυμαίνονται από 90 - 100 dB(A),
όλες τις ημέρες και δυστυχώς και τις νύχτες, στις σημαντικές αρτηρίες
της πρωτεύουσας. Η κατάσταση αυτή οφείλεται ουσιαστικά στην οδική
κυκλοφορία και κατά ένα μεγάλο μέρος στα δίκυκλα.
Από τα στοιχεία του Υπουργείου ∆ημόσιας Τάξης, αρμόδιου για τα
μοτοποδήλατα, φαίνεται ότι συνολικά στη χώρα κυκλοφορούν 1.303.000 ενώ
στην Αττική κυκλοφορούν 478.000 μοτοποδήλατα.
Από τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, στην
αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτουν οι Μοτοσικλέτες, φαίνεται ότι συνολικά
στη χώρα κυκλοφορούν 430.000 ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για την Αττική
είναι 195.000 Μοτοσικλέτες.
Μια ρεαλιστική εκτίμηση, δεδομένου ότι συνήθως δεν αναφέρεται η απόσυρση
τους λόγω παλαιότητας, είναι ότι, συνολικά στη χώρα, κυκλοφορούν περίπου
1.400.000 δίκυκλα, ενώ στην Αττική κυκλοφορούν περίπου 550.000 δίκυκλα.
Σημειώνεται επίσης ότι ο σημερινός ρυθμός αύξησης των δικύκλων είναι
ετησίως περίπου 40.000 μοτοσικλέτες και 70.000 μοτοποδήλατα.
Από τους ελέγχους και τις μετρήσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια, εκτιμάται
ότι περίπου το 5% των αυτοκινήτων και το 25% των δικύκλων, που κυκλοφορούν
αυτή τη στιγμή, στα πάνω από 5000 χιλιόμετρα δρόμων του λεκανοπεδίου,
εκπέμπουν στάθμες θορύβου υψηλότερες από τις επιτρεπόμενες.
Οι πολεοδομικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, σε συνδυασμό με τις
δυσκολίες αστυνόμευσης στους δρόμους, έχουν δικαιολογημένα, οξύνει
δραματικά την δυσαρέσκεια των κατοίκων, ποσοστό των οποίων, πάνω από
80% πιστεύει ότι ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία έχει αυξηθεί
υπερβολικά τα τελευταία χρόνια.
Για τους λόγους αυτούς, από τον Απρίλιο 1996, το Τμήμα Καταπολέμησης
Θορύβου της ∆/νσης Ελέγχου Ατμοσφ. Ρύπανσης και Θορύβου του
Υ.ΠΕ.ΧΩ.∆Ε, μαζί με το Υπουργείο ∆ημόσιας Τάξης ανέλαβε με την Τροχαία
Αθηνών τον έλεγχο θορύβου των δικύκλων "παρά την οδό" κατά τα
ευρωπαϊκά πρότυπα (βάσει της ΚΥΑ υπ' αριθμ. 28340/2440/92 - ΦΕΚ
532/Β/18-8-92), με αποκλειστική χρήση δύο μικτών συνεργείων από τις δύο
υπηρεσίες και μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου 1997 έχει ελέγξει περισσότερες από
23.000 Μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα.
Από τους ελέγχους αυτούς φαίνεται ότι δυστυχώς ένα μεγάλο ποσοστό,
βρέθηκε να υπερβαίνει τις κατά περίπτωση νόμιμες στάθμες θορύβου. Πρέπει
όμως εδώ να σημειωθεί, πως αυτό δεν σημαίνει ότι η ίδια αναλογία ισχύει και
για το σύνολο του στόλου των δικύκλων δεδομένου ότι το δείγμα στατιστικά
είναι κάπως βεβιασμένο εφόσον υπάρχει μια τάση -η οποία είναι λογική- τα
συνεργεία ελέγχου, ορισμένες φορές, να σταματούν τα δίκυκλα που κατά την
αντίληψη τους θορυβούν περισσότερο.
Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχει μια μικρή υπέρβαση όπου γίνεται
στους παραβάτες μια απλή σύσταση. Σε περιπτώσεις λίγο μεγαλύτερης
υπέρβασης υποχρεώνονται σε επανέλεγχο ενώ όταν υπάρχουν μεγάλες
υπερβάσεις τότε δίνονται κλήσεις και αφαιρείται και η άδεια κυκλοφορίας.
Οι έλεγχοι γίνονται σε καθημερινή βάση και τα Σαββατοκύριακα αλλά και
νυκτερινές ώρες. Οι θέσεις ελέγχου των συνεργείων είναι σε διάφορα σημεία
της Αθήνας κυρίως σε οδούς μεγάλης κυκλοφορίας.
Συνολικά, μέχρι στιγμής, έχουν δοθεί κλήσεις στο περίπου 8% των
ελεγχθέντων (το οποίο ισοδυναμεί με το 15% των εκτός ορίων). Η κάθε κλήση
κοστίζει σήμερα για τον παραβάτη 37.000 δρχ. -εκτός από τις χαμένες ώρες
στα συνεργεία και τις υπηρεσίες- αλλά περισσότερο αποτρεπτική φαίνεται ότι
είναι η αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας, η οποία δίδεται πίσω από την
Τροχαία μόνο μετά τον επιτυχή επανέλεγχο θορύβου του δικύκλου από την
∆/νση ΕΑΡΘ του Υ.ΠΕ.ΧΩ.∆Ε.
Τα συνοπτικά αποτελέσματα από τους ελέγχους θορύβου των δικύκλων, στην
ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, παρουσιάζονται στο διάγραμμα στη συνέχεια.
Το αναμφισβήτητα μεγάλο ποσοστό των δικύκλων που ευρέθηκαν να εκπέμπουν
στάθμες θορύβου εκτός ορίων, καθιστά αναπόφευκτη την αύξηση των συνεργείων
ελέγχου και φυσικά επιβεβαιώνει την ανάγκη καθιέρωσης της Κάρτας Τεχνικού
Ελέγχου ∆ικύκλων (ΚΤΕ∆) που προωθείται από το ΥΠΕΧΩ∆Ε και το ΥΜΕΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου